Wizyta studyjna w ramach wymiany dobrych praktyk POLSKIEJ SIECI ODNOWY I ROZWOJU WSI dla grupy z Gminy Wiejskiej Kłodzko w dniach 25-27.09.2020r.

636
Rada Sołecka z Jaszkowej Dolnej i jej sympatycy wyruszyli w podróż do GMINY STRUMIEŃ (powiat cieszyński) i okolic w ramach wymiany dobrych praktyk Polska Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi.
Mieliśmy okazję poznać bardzo ciekawe miejsca,wspaniałych ludzi z ogromną pasją i zaangażowaniem społecznym,wysłuchać przepięknych śląskich utworów muzycznych w wykonaniu zespołu „Strumień” pod kierownictwem Pani Ziuty Greń.
W hotelu” Koniczynka”w Pawłowicach zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci przez Panią Burmistrz Strumienia -Annę Grygierek ,Panią Ewę Kuboszek-
Kierownik Rozwoju i Promocji ,Pana Czesława Greń -przewodniczącego Rady Miejskiej.Wieczór umilił nam zespół „Strumień”,w tym dniu w czteroosobowym składzie .
W sobotę ,wczesnym rankiem,które bardziej „odważne” kobiety
przeistoczyły się w prawdziwe cieszynianki.Poznaliśmy historię stroju i zasady ubierania się.Pani Ziuta poświęciła nam sporo czasu i cierpliwie ,z poczuciem humoru pomagała w zmianie wizerunku Eli,Elżbiety,Kamili oraz Magdy ,dzielnie wspieranych przez Adę i Kasię,które też miały ,jak się okazało trudne zadanie:zakładanie i wiązanie czepców i chustek na głowę.
Tak przygotowane panie wyruszyły wraz z pozostałą ekipą na zaplanowaną wcześniej całodzienną wycieczkę.
W programie było między innymi:
zwiedzanie Ratusza,Galerii pod Ratuszem,sanktuarium św. Barbary w Strumieniu,Biblioteki Publicznej w Strumieniu,Miejskie centrum Kultury i Rekreacji jak również Izby Regionalnej oraz Hali Sportowej.
Po drodzie odwiedziliśmy dwie remizy strażackie”pierwsza OSP Bąków ,druga OSP Pruchna ,przy której znajdowała się Izba Regionalna im.Emilii Michalskiej.Obie jednostki zostały wyposażone w nowiusieńkie wozy strażackie, z których są bardzo dumni.Poza tym ,jak dowiedzieliśmy się, reszta jednostek straży pożarnej również posiada nowe pojazdy .Przy każdej remizie znajduje się sala z rewelacyjnie wyposażonym zapleczem kuchennym i możliwością organizowania dużych imprez .
Kolejnym punktem zwiedzania było Sołectwo Drogomyśl w którym znajduje się Skwer Przyjaźni wraz z tężnią solankową oraz Centrum Effata działające przy Parafii Ewangelicko-Augsburskiej .
Pastor-Karol Macura ,niesamowicie zaangażowany w życie mieszkańców .
Poza tym,przy Zespole Szkół w Drogomyślu dzieci mogą korzystać z boiska ogólnodostępnego i Miasteczka Ruchu Drogowego .
Kolejny punkt to przejazd do Tradycyjnej Zagrody Rolnej w Ochabach,w której małżeństwo Urszuli i Macieja Bieniek może poszczycić się niesamowitym zbiorem sprzętu rolnego ,rowerów ,starych samochodów i wielu innych staroci użytku codziennego z minionej epoki.Z zaciekawieniem słuchaliśmy opowieści o minionych czasach.Wzięliśmy również udział w guizie z nagrodami.
Poczęstowano nas również swojskimi wypiekami ,masełkiem i dżemem z dyni i jarzębiny.
Po intensywnym dniu wróciliśmy do hotelu na zasłużoną kolację.
Niedziela była również bardzo ciekawa.Z samego rana skorzystaliśmy z Inhalatorium Solankowego obok hotelu.Wstęp- 1,00 zł .Po wykwaterowaniu pojechaliśmy do Istebnej , a tam Chata Kawuloka ,w której w niesamowicie ciekawy i zabawny sposób została nam przedstawiona historia życia rodzin sprzed 200 lat.
Muzeum Koronki (Izba Pamięci Marii Gwarek)Koniaków to zbiór informacji o 200 letniej tradycji tego rękodzieła.Nasze polskie koronki ,wykonywane ręcznie od pokoleń ,znane są na całym świecie.Cieszą się niesłabnącą sławą i wiele znanych osobistości nadal zamawia te cudeńka .Serweta o średnicy 5m, wykonana w ciągu 5 miesięcy, przez 5 koronczarek ,na którą zużyto 50 km nici , składająca się z 8 tysięcy elementów pobiła Rekord Guinessa i do tej pory nikt jeszcze nie wykonał czegoś podobnego.
Na koniec podziwialiśmy piękne widoki z góry „Ochodzita” i udaliśmy się w drogę powrotną do domu.